Lite om spikmattan jag har köpt

| Postat i: Allmänt
0
Spikmattan använder man för att uppnå avslappning i musklerna, ökad rörlighet, snabbare återhämtning osv. Man kan använda den varje dag och jag väljer ofta att lägga på den innan jag ska rida, dels för att då värms ryggen upp snabbare. Jag lägger mattan på den del av ryggen jag vill behandla och sedan viker jag ett ulltäcke och lägger det ovanpå. Sedan får mattan verka, helst i 20 minuter.
 
En sak man dock ska tänka på är att om man aldrig har använt en spikmatta förut och din häst aldrig har prövat en tidigare, så ska man ta hjälp av någon som är kunnig. Alla hästar är olika och vissa kan till och med få panik första gången. Så det gäller att vara försiktig! De flesta hästar har dock inget problem första gången mer än att de tycker att de kanske är lite obehagligt när de pirrar osv. Fimpe var lite så i början, han trampade omkring lite, men nu tycker han verkligen att den är jätteskön :) Står helt stilla under hela behandligen!
 
En annan viktig sak att komma ihåg är att det är startkarens på 96 timmar att använda spikmatta! 
 
Såhär står det på deras hemsida "För prestation på topp behövs mjuka muskler. Med Equi pressurmatta påverkas hästens muskulatur passsivt på ett för hästen behagligt sätt. 10 -20 minuter med mattan medför en påtagligt ökad cirkulation och ökad värme i vävnaden. Alla hästar som fått "prova" mattan har väl accepterat denna och även visat tecken på välbefinnande under terapin. De som provat equipressur på sina hästar rapporterar om ökad rörlighet, snabbare återhämtning och mer avslappade individer. Viktigt att notera dock är att terapin omfattas av tävlingsreglementet och har ålagts 96 timmars startkarens då det jämställs med t ex akupunktur. Den skiljer sig dock tydligt från detta då den inte är invasiv.
 

Hittills till Lite om spikmattan jag har köpt





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: