Dressyrtränat

| Postat i: Dagens ridpass
0
Idag tränade jag som sagt dressyr. Jobbade mycket lösgörande och då mycket skolor. Red bland annat öppna längs medellinjen och växlade om till sluta, sen tillbaka till öppna, sluta osv.
 
Han var väldigt spänd och kändes "oriden" från start. Men det är väl på ett sätt rätt bra med tanke på att det är då jag behöver som mest hjälp.Han faller ju gärna in med vänsterbogen och idag fick jag ett smart tips som jag inte fått av någon annan tränare, nämligen att när jag rider i vänster varv och han vill falla in så ska jag sänka högerhanden och höja vänsterhanden rätt upp. Inte bakåt utan rätt upp. Det är lite trixigt och man måste verkligen tajma in sina tygeltag för att få det att gå igenom, men det gick faktiskt bra! Så nu har jag ett litet ess i rocktärmen när han är på sånt här humör! :)  Detta fungerar även bra på hästar som vill lägga huvudet lite på sne istället för att ställa igenom i nacken, man kommer liksom åt dem på ett annat sätt när man höjer handen. De kan tycka det är lite konstigt i början (det gjorde Fimpe) men sedan när det fattat vad man vill så är det relativt lätt att få ut det man vill med tygeltaget!
 
Vi jobbade mest med detta hela passet även om vi gjorde andra saker också, som halter, fattningar, nyanserna i traven, skänkelvikning osv. Men detta var det vi höll mest fokus på då det såklart behövs korrigeras i alla gångarter och vad man än gör. 
 
Är jättenöjd med den hjälp jag fick även om det kanske inte var Fimpes och min bästa prestation direkt, men jag fick verkligen hjälp med det som vi har svårt för och det kändes jättebra att få någon "ny" som kikar på en.  :D
 
Frågade även henne om vad hon tyckte om att han gapar, men hon tyckte inte att det var något speciellt som man behöver bry sig om. Utan han går oftast med stängd mun förutom när han ska vara lite "bråkig" och försöka busa till det för att slippa jobba. Det var jätteskönt att höra då jag (såklart) inte kan se vad han gör med munnen när jag sitter på. Har väl typiskt nog också bara kollat i spegeln då han varit lite trixig och då gapar han ju, haha.. Så nu har 3 tränare sagt att han INTE gapar, så jag ska väl släppa det :) Har faktiskt pga. detta ofta kollat på andra hästars munnar när folk rider och de flesta gapar ju emellanåt, så de är väl jag som är överbeskyddande som vanligt..:) Skönt att kunna lägga det bakom sig iaf!
 
Oj vilket långt inlägg :P
 
Fimpe idag innan träningen:
Hittills till Dressyrtränat





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: