Ingen träning

| Postat i: Allmänt
0
Hoppträningen ikväll blev inställd pga. det dåliga vädret, vi ska istället träna imorgon klockan nio! 
 
Fimpe fick ett kortare trimpass i ridhuset idag iom. vädret (ösregn) Jobbade mycket förvänd galopp, inåtställd på volt, serpentiner osv. Försökte även få till lite kort kort trav där han skulle snudda på att trampa lite på stället i samling, men det var lättare sagt än gjort då han var väldigt på idag. Haha.. men men, ett mål att jobba vidare på :) Dressyrgaloppen har dock tagit sig och de är häftigt att känna hur han bär sig helt annorlunda mot för bara några veckor sedan. Han försöker inte flänga fram fort utan väger av fint och har en bra och lugn takt! Han har blivit lite starkare i handen den senaste tiden och jag funderar därför över bett som vanligt.. Jag varierar ju bett, men tycker att det är nova som han funkar bäst på. Jag kan inte alls mycket om bett och jag gillar inte bett i överlag.. men har testat lite olika och försöker göra mig en uppfattning om vad som passar honom bäst och vad som är snällast möjligt.
 
Brukar variera mellan tvådelat, nova, rotarybit, hackamore samt tredelat. Tycker han blir väldigt stark på rotarybit vilket förmodligen är för att han tycker det är skarpt (även om de ska vara ett rätt snällt bett)Tvådelat är okej men lite skarpt ibland det med. Tredelat red jag ju på hela tiden förut men har helt lämnat det, tycker de funkar ok men nova är helt klart bäst, speciellt eftersom han tuggar och är så rörlig i munnen, novabettet sliter ju inte ner hans tänder som ett metallbett gör. Hackamore har jag för att han ska få vila munnen, men han går väldigt bra på det också iom. att han är så känslig. De "vanliga" problemen finns ju dock som att de blir överdrivet djupa i formen och svåra att få igenom i sidorna. Men som "rida-ut-bett" där han får vila munnen är det kanon :)
 
Om det är någon som har tips på något bett som är bra för känsliga hästar som gärna gapar och tuggar mycket så får ni gärna lämna en kommentar. Läste om att bett med parerstänger är bra för yngre hästar då de ligger stilla i munnen, men samtidigt har jag ju inte något svängproblem direkt.. Svårt är det med bett och jag hatarrrrr det... 
 
Bett och sadlar är de värsta med ridning.. det är så lätt att de blir fel!
 
 
 
/Emma
 
Hittills till Ingen träning





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: