Problemet med ponnyakuten

| Postat i: Allmänt
1
Ponnyakuten är ett smart och bra program. Man utbildar hästsverige om vanliga men ibland svåra problem på ett roligt och effektivt sätt. Det enda som kan störa mig med detta är att barnen/ungdomarna idag ser det som en chans till rampljuset. Jag har sett säsong 1 och delar av de andra. Har inte hängt med till fullo men kan endå se en drastisk skillnad i problemen på exempelvis castings. Jag menar, sen när söker man till ett ridläger för problem med anledningen att man exempelvis inte kan sitta ner i trav eller inte vågar galoppera? Sen hur otroligt ouppfostrade de flesta ponnyer är och hur pass okunniga alla runtomkring är, det är ju verkligen oroande. 
 
Missförstå mig inte. Alla har vi varit nybörjare och okunniga, men det jag tycker är konstigt är att man väljer att söka till ett så pass stort program som ponnyakuten med simpla problem (som dock kan bli farliga, det är jag medveten om) istället för att ta hjälp utav tränare i sin närhet? Jag vet inte hur det ser ut runt om i landet, kanske är det bara vi på Sundsvalls Ridklubb som har otroligt lyxigt med kunnigt folk vart man än vänder sig, men det kan väl inte vara så att det inte finns någon annan hjälp att få? Har man problem med lastning hos oss så har vi en otroligt duktig kvinna (man skulle kunna kalla expert)  Har man problem med någonting ridmässigt så tränar vi för våra tränare, får tips & ideér och framför allt TRÄNAR, TRÄNAR och TRÄNAR vidare. Ingenting kommer ju gratis! Det känns som att de flesta är lata(?) och vill ha en snabb lösning på sina problem samtidigt som syftet är att bli känd och kunna göra sig ett namn. Jag menar, HALLÅ. Vart är vi påväg? Sen NÄR är det "häftigt" eller "coolt" att ha en ouppfostrad häst? Sen när är det "inne" att inte ha kontroll över sin häst?...Ja sen ponnyakuten förmodligen.. 
 
Borde det inte vara mer "inne" att ha en välskolad häst som du rider jättebra? Vore det inte "häftigare" att rida stilrent, snyggt och hantera din häst väl? Det tycker i alla fall jag. Jag ser inte och har aldrig sett det "coola" med oridna och dåligt hanterade hästar/ponnyer. Det visar ju bara på att ägaren sitter på för lite kunskap!
 
Vill än en gång förklara att jag tycker det är ett jättebra och viktigt program! Men jag gillar inte riktigt det som blivit runt omkring.
 
 
 
Hittills till Problemet med ponnyakuten


Ida

Håller fullständigt med. Det roliga är att jag på olika hemsidor sett gamla ponnyakuten medlemmars namn där det stod, "har medverkat i succéprogrammet ponnyakuten. Sen när blev det en merit att ha en ouppfostrad ponny?!

Svar: Men ellerhur!! / Emma
tavlingsryttarinnor.blogg.se


URL: http://systrarnagodin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: