Dagens upplägg

| Postat i: Allmänt
0
Idag har jag två hästar att rida. Fimpe och den andra hästen som jag hjälper till att rida. Fimpe ska få gå en tur i skogen med tanken att rida galoppintervaller för att träna flåset (om underlaget tillåter dvs.) Den andra hästen ska jag också rida ute, men tänkte mest fokusera på övergångar och speciellt då fattningar. Känns som att de är bättre och roligare att göra det utomhus, de har ju som bättre bjudning då och då kommer man lättare till bra ridning på dem och de stärks ju så mycket mer av det i längden än att harva runt i ett ridhus utan/med sämre bjudning. :)
 
Är som ni kanske märkt inget fan av att rida i ridhuset även fast jag står vägg i vägg med två stycken. Jag tycker det är tråkigt för hästarna och de gör ingenting annat än att missgynna dem i längden av att gå i ridhus flera dagar i veckan. Anser också att folk oftast rider i ridhuset utav lathet.  Jag får lätt dåligt samvete om jag skulle rida två dagar i rad i ridhus, bortsett från tävlingar då. Visst, det kanske är extremt det med. Men sån är jag och jag rider hellre ut och trimmar i skogen (för det fungerar faktiskt lika bra om man är konsekvent) än rider i ridhuset :) Fimpe gillar också det upplägget skarpt!
 
..Självklart så trimmar jag i ridhuset jag med, inget snack om den saken! Men jag försöker verkligen att rida ute så mycket som det går då jag vet att jag har en fast dag inomhus varje vecka endå- onsdagens hoppträning. Sen är det ju dokumenterat hur mycket bättre hästarnas senor, leder osv. mår av att gå på varierat underlag. För att inte tala om hur mycket bättre det är för dem psykiskt att ridas ute. Så heja naturen! hehe. =D
 
 
Glada öron ute på tur!
Hittills till Dagens upplägg





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: