Hoppträning för Johanna

| Postat i: Dagens ridpass, Träning
0
Idag var det hoppträning för Johanna Hammarstrand. Jag har bytt grupp från onsdagar till tisdagar kl 19 :) 
 
Framridning:Började med att jogga dem självständigt och sedan samlades vi och red innanför fyrkantspåret på en egen fyrkant. Vi kollade rakriktning, la volter ut åt höger i vänster varv och tvärt om. Red tagen framdel längs ena halvan av långsidan och gick sedan över till sluta, tycker han kändes fin i det arbetet och jobbade på bra. Jobbade dem lite i galopp längs fyrkanten och sedan tillsammans på en stor volt, kollade registret lite och kikade i allmänhet att de var med på noterna.
 
Hoppningen: Började jobba över sockerbitshinder på långsidan, tre galoppsprång mellan varje (tre hinder). Det i mitten höjdes successivt och de gällde att hålla bra rytm och få plats efter även om hindret i mitten blev lite högre. Sedan gick vi vidare och hoppade några linjer som ni får se på filmen innan vi tillslut gjorde som små slingor :)
 
Film:

 
Reflektion: Tycker han kändes jättebra hoppmässigt. Han är oftast med på noterna, hoppar bra och så, dock så är bettet jag hade idag lite för skarpt så jag kunde inte ens ta en halvhalt ibland utan att han nästan satte sig på baken och så ska de ju inte riktigt vara - han måste ju våga hålla i  bettet och jag måste få kunna göra en halvhalt utan en så stor reaktion. Men förutom dom missförstånden så var han jätteduktig. Jag har fortfarande känslan av att jag har glömt hur man gör när man ska rida ordentligt på ett hinder ibland och vill helst bara tacka och gå hem. Men så får man ju inte göra, de gäller väl att bita ihop under jobbigare perioder för att komma ut starkare på andra sidan antar jag, men de är jobbigt eftersom jag tycker att jag sätter hästen i skiten när han verkligen är en miljon hoppmässigt just nu. Han hoppar alltid runda fina språng och använder verkligen ryggen väl, ännu mer är tidigare liksom. Han har alltid hoppat bra och väl men tycker att han har blivit mycket starkare och därför också hoppar rundare och lättare vilket såklart är roligt.

Men jag ska byta tillbaka till mitt novabett, det tar han tag i och kan till och med bli lite stark på - vilket är bra med tanke på hur känslig han är. Som Johanna sa så får man väl välja och att de är ganska självklart att jag väljer att han blir stark och lite "busigare" emellanåt istället för att han knappt ska kunna ta en liten halvhalt på de andra bettet. Man kommer liksom inte till riktig ridning då och då blir det ännu svårare i sånna här perioder eftersom man inte "har någonting där framme" de känns som luft i tygeln liksom. Lite synd är de att han inte är så bra i hoppningen med detta bett, för han är jättefin på det i dressyren .. Men jag får väl helt enkelt ha detta bett och trimma på och bara hoppa på novabettet. :)
 
/Emma
Hittills till Hoppträning för Johanna





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: