Lite tankar

| Postat i: Allmänt
1
Efter att ha kikat på ponnytävlingarna har jag insett att många ryttare inte har en påverkbar galopp. En påverkbar galopp enligt mig är när du kan korta och länga språnget utan överdrivna hjälper eller en häst som "säger emot". Observera/tänk på att det verkligen inte är samma sak som att gasa och bromsa, språnglängden ska liksom kunna varieras i storlek utan att ekipaget ska tappa rytmen.
 
Många, väääääldigt många av de startande ekipagen jagade runt sina ponnyer. De var väldigt få som red med en bra rytm och verkligen RED mellan hinderna istället för att "jaga" runt ponnyn. De flestar verkar tro att allt blir bättre med fart, även hoppningen och väljer då att endast hoppa på fart.. Jag förstår att man vill vinna och "rida fort", men för mig är inte det riktigt samma sak. Man kan rida fort OCH rytmiskt, det var det också flera som gjorde, men långt ifrån tillräckligt många. Tycker dock att de flesta från vår klubb rider ordentligt och fint och de kan man tacka våra duktiga tränare för. Blir dock som sagt lite brydd över att det är så mycket jagande och så lite rytm, speciellt på de yngsta ekipagen.
 
..Kanske vore de något att införa stilhoppning i de lägsta klasserna på ponny så att man blir introducerad till en tävlingsform som inte triggar igång haffsig, stressig och forcerad ridning där ponnyerna nästan välter i kurvorna..? Man skulle då få lära sig tävla och rida banor med fokus på att rida stilrent och rytmiskt, för att sedan först i de högre klasserna bli introducerad till omhoppning då man har denna bra grundridning i ryggen? Ja.. de var bara en tanke. Men jag tror ni förstår hur jag tänker.
 
/Emma
 
Hittills till Lite tankar


Emma

Stilhoppning skulle jag också vilja se i ponnyklasserna. När de jagar runt ponnyerna blir det ofta också en hel del sporrande och spöande :(

Svar: Ja, det är inte roligt att se heller!
tavlingsryttarinnor.blogg.se


URL: http://ranchgirl.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: