Frågor & svar med RGB

| Postat i: Allmänt
0


Hur kommer det sig att du har tävlat i spanska Oliva Nova?

- Jag kan inte bara åka ut och tävla med de två bästa hästarna, utan måste också se till att få upp andra hästar. Och då är sådana här tävlingar väldigt viktiga.

Ni brukar åka till Arezzo annars, men valde den här nya touren i år. Hur kom det sig?

- Ja, vi ville prova något annat och här är det i alla fall inte snö... Det har visserligen inte varit så bra väder, det har stormat och häromdagen kom det regn. Men det är en väldigt bra tour, framför allt gillar jag att det är bra underlag överallt.

Ert team, Stall Bengtsson & Kristoffersen, är här med 30 hästar. Ni har många elever med er, hur mycket coachar du?

- Det är framför allt Bo Kristoffersen som gör det, jag hjälper mest till i nödfall när Bo eller vår beridare Andreas inte kan. Men det händer att jag går banan med dem och ger tips.

Hur ser en vecka ut på Mediterranean Equestrian Tour?

- Jag har sex hästar som startar i stort sett varje dag, så det är fullt program. Men måndagar är vilodag och tisdag till torsdag är det fem-, sex-, och sjuårsklasser samt träningsbanan som är igång.

Är det stor skillnad mot världscupen och Global Champions Tour?

- Ja det är det, här är fullt upp hela tiden. Men det här är viktigt och grundläggande för att få fram nya hästar.

Du är i ett golfområde och solen skiner. Hinner du ut och svinga golfklubban?

- Nej, man är rätt slut när man har startat sex hästar... Det händer inte så ofta att jag golfar faktiskt.

Det är ganska unikt att ha stranden så nära. Har du varit där och ridit - eller överlåter du det åt hästskötarna?

- Två gånger har jag varit nere och skrittat faktiskt, jag var ju bara tvungen att gå ner. Det är väldigt vackert.

Snart är det dags för Göteborg och världscupfinalen, hur ser planen ut?

- Jag har kvalat båda mina topphästar och de kommer att hoppa i Paris, så jag får se hur det går där. Det är formen som får avgöra vem jag väljer till finalen. Jag har ju inte lyckats riktigt i världscupfinalerna tidigare så det är klart att jag vill lyckas bättre, dessutom i Göteborg och på hemmaplan. Mitt mål är att vara bland de fem första.

Det är inte så att du kommer att välja häst med hjärtat - nu när du har kvalat med två?

- Nej, det blir formen som får avgöra.

Du är ju fenomenal på att toppa formen på dina hästar, hur gör du?

- Det är ingenting man trollar fram och heller ingenting man ändrar eller gör speciellt, så här några veckor innan en final. Det handlar bara om att lägga upp tävlingsplaneringen rätt och att inte tävla sönder dem. Man ser till att de är i bra kondition och är fräscha från början. Och så får man tävla i lagom mängd för att bygga upp dem mot toppen.

Ditt lyckade och långvariga samarbete med La Silla och Alfonso Romo tar slut efter världscupfinalen. Hur kommer det sig?

- Det är ett ömsesidigt beslut som tagits då både jag och Alfonso har ändrat inriktning lite, hans hästar kommer nu att tävlas av mexikanska ryttare. Vi är fortfarande goda vänner och det är inga hard feelings, utan ett beslut som vuxit fram. Det är mycket möjligt att jag kommer att rida på en La Silla häst i framtiden igen. Vi har haft många bra år och bra resultat ihop, och har haft ett väldigt lyckat samarbete.

Vilka hästar kommer att vara kvar i ditt stall?

- Casall La Silla och Quintero La Silla kommer att vara kvar (de ägs av Holsteiner Verband, reds anm.), och ett gäng andra hästar vi har hemma i stallet som inte ägs av La Silla. Däribland de jag rider här i Spanien.

Är någon av dem din nya, framtida stjärna?

- Det är för tidigt att säga ännu, men det kan säkert bli något bra!

Har du en ny sponsor på gång?

- Det är klart att det har varit fantastiskt bra med La Silla och vi jobbar på lite olika, nya förslag som kan bli bra. Men en sak är ju säker och det är att det här är för kostsamt att dra runt utan en stor sponsor.

Vad händer med Ninja nu när han pensioneras?

- Han åker till Mexiko och ska få ha det gott på farmen. Gå på stort bete och ha det bra.

Vem kommer att fortsätta rida de hästar som lämnar ditt stall?

- Alberto Michan, är en mexikansk ryttare baserad i Europa. Jag vet att hästarna åker dit först i alla fall.

Nu när du inte blir matad med hästar från La Silla, blir det som att starta om från början?

- Ja det blir det ju lite grann, men det är bara att jobba vidare. Jag har redan testat av lite hästar så det känns ändå lovande.



Källa:hippson.se

Hittills till Frågor & svar med RGB





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: