Bomarbete och småhinder

| Postat i: Dagens ridpass, Övningar
0
Idag red jag honom i ridhuset en sväng igen då underlaget plus vädret verkligen inte var roligt.. Några tjejer som red innan hade plockat fram lite bommar så jag använde mig utav det idag. Såhär såg övningarna ut:
 
Från vänster: grönt sockerbitshinder, till hö om det lite längre upp är det ytterligare ett sockerbitshinder som kan ridas på volt. På långssidan till höger låg det två galoppbommar med 4 språng emellan, sedan låg det också tre travbommar precis utanför stora C-voltens spår. De låg relativt rakt men de gick att rida dem lite snett som på volt.
 
Började med att skritta fram honom. Kortade sedan tygeln och jobbade honom i skritt. Gjorde halter, flyttade för skänkeln samt tempoväxlingar. Gick över till trav, red öppna, sluta, långa tempoväxlingar i hörnen, sedan tempoväxling vid varje bokstav. I galoppen arbetade jag med öppna, flyttade lite för skänkeln och mycket tempoväxlingar. Red även lite förvänd galopp. 
 
Sedan fick han pusta en stund innan jag började med travbommarna. Red över dem som på volt och började i höger varv. Han arbetade på bra och sänkte nacken och verkligen gungade på bra med ryggen över dem, jättebra! Gick över till vänster och där var det lite klurigare, det gick bra men fick jobba något varv extra för att få till samma avslappnade "gung" i kroppen på honom och inte låta honom pinna iväg över dem :) Gick vidare och fattade galopp på långsidan och jobbade honom över den lilla sockerbiten på volt. Red i båda varven tills jag var nöjd och då fortsatte jag ner på galoppbommarna där han kändes väldigt fin och gjorde fyra stadiga och bra språng. Behövde knappt ändra  något i ridningen och han lyssnade väldigt bra på halvhalten innan. 
 
Lät honom pusta och sedan satte jag ihop allting till en liten bana. Red först över travbommarna på åttvolt ett varv. Forstatte långsidan ner, fattade galopp och red över bommen på volten. Fortsatte ner på långsidan där jag red fyra stadiga. Saktade av till trav, red bommarna igen, fattade galopp och galopperade över det gröna lite högre sockerbitshindret. Bytte sedan varv och red likadant i den mån som gick (övningen blev lite olik ibland men fick med alla delar) 
 
Han var fin idag, är jättenöjd med honom. :)
effektiv avskrittning -plocka bort bommar samtidigt som han får promenera efter ;)
Hittills till Bomarbete och småhinder





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: