Dagens ridpass

| Postat i: Allmänt
0
Trimmade honom i stora ridhuset. Red fram rätt länge och arbetade mycket med skritten. Den blir bättre och bättre hela tiden vilket känns kul :) Lite vingligt ibland bara om man rider utan stöd från väggarna ;) Den största delen utav arbetspasset (efter uppvärmningen alltså) så jobbade jag med nyanserna i traven. Red på en stor volt vid spegeln för att riktigt kunna se och känna när han verkligen satte under sig ordentligt och liksom mest stod på stället och trampade.Det var lite bökigt i början, alltså han minskar ju rätt enkelt till en viss nivå, men om man vill krama ur de där sista och verkligen låta rumpan och bakbenen arbeta ordentligt så blir det lite svårare. Han vill gärna spänna sig osv. Men det tycker jag att jag fick bukt med på ett bra sätt idag efter lite tragglande. Arbetade även med detta i galopp. Han har lite svårare i ena varvet men i överlag gick de rätt bra. Jag tror att jag ska arbeta med detta mycket oftare i traven. För de märker jag att jag inte riktigt har gjort. Inte sådär lååååånga seeeega halvhalter i alla fall, de har jag mest gjort i galopp och i traven har jag istället gjort snabba och kvicka. Gick sedan över och arbetade lite med förvänd galopp åt båda hållen för att få honom riktigt lösgjord.
 
När jag var nöjd med det så fick han pusta lite innan jag arbetade lite med några upphöjda bommar som redan var framtagna. De stod längs medellinjen och jag använde mig utav dem på böjt spår. Man kunde rida dem som serpentiner, men jag började med att galoppera över en och verkligen arbeta med galoppen. Ha en bärande och riktigt trummande galopp samtidigt som han skulle arbeta i låg form över bockarna. Började som sagt med en men sedan la jag på den andra så att jag hade dessa upphöjda bommar på ex. kl 9 och 3. I höger gick det väldigt bra och man kände hur har arbeta ordentligt med ryggen samtidigt som han var mjuk, följsam och formad i innersidan. I vänster vill han dock falla inåt och höja upp huvudet. Fick jobba på ett tag med att få honom liksidig och att han liksom skulle "bära" sig själv och inte stötta sig mot mig hela tiden. Men efter lite tragglande så släppte det och det var så himla skönt! Denna oliksidighet har nämligen alltid funnits på just denna övning, och när man tränar i grupp så har man ju inte alltid tiden att få till det exakt som man vill. Oftast ska ju andra också göra övningen så man kanske nöjer sig med att de är lite bättre. Men nu kände jag verkligen att det nästan "klickade" till och vips så hade allt hårt slit lönat sig! Älskar sånna här dagar :)
 
Bild från när ja skrittade av honom.
 
 
Väl i stallet fick han duscha och sedan linementerade jag honom med arnika över större delen utav kroppen.
/Emma
Hittills till Dagens ridpass





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: